- Analític Lleida
- Posts
- Professionalització
Professionalització
Per Jordi Tarragona, conseller de famílies empresàries

Un dels reptes de les empreses familiars és la seva professionalització.
Professionalitzar l'empresa familiar no vol dir necessàriament expulsar a la família de l'empresa. Hi ha familiars que són grans professionals, i externs que són autèntics cafres. Professionalitzar significa que els sistemes, processos i estructures tinguin un funcionament professional.
El primer pas per a professionalitzar l'empresa familiar és professionalitzar a la família empresària, i als seus integrants. Treballin en l'empresa o no; siguin accionistes o no. Han d'entendre el que és una empresa, saber com és la seva i estar interessats en aquesta.
Han de tenir molt clara la diferència entre propietat, govern i direcció. Els accionistes de Vueling, pel fet de ser-ho no estan habilitats per a pilotar els seus avions. I no és el mateix pilotar un avió que dirigir el trànsit aeri. Han de ser conscients que rol exerceixen i exerciran en l'empresa familiar.
Professionalitzar l'empresa familiar vol dir que els criteris d'incorporació i promoció dels familiars al treball o direcció en ella segueixin criteris professionals. Formació i experiència adequades. Vacant preexistent. I retribució d'acord amb el mercat i a la resta de l'empresa. Veig massa empreses en les quals el criteri és l'igualitarisme retributiu entre familiars. I això desincentiva especialment als capacitats -sobretot en tercera generació-.
Professionalitzar els òrgans de govern significa que els seus integrants i funcionament siguin professionals. La presència d'independents adequats pot ajudar a això. Si volem que l'òrgan de govern aporti fortaleses, els seus components han d'estar capacitats i implicats. No han de ser gerros ni estar per drets de sang. De manera periòdica ha d'avaluar-se el funcionament de l'òrgan i dels seus integrants. Hi ha diverses formes: autoavaluació, externa; quantitativa i qualitativa.
Professionalitzar la direcció del negoci comença perquè tingui clar el seu marge d'actuació. L'existència d'un comitè de direcció pot ser convenient. La plasmació del pla estratègic actualitzat de l'empresa facilita la coordinació. Un pressupost anual i el seguiment i actuació a les seves desviacions.
Cal enviar amb antelació suficient la informació adequada per a la presa de decisions responsables. Les actes i memoràndums ajuden a seguir la presa de decisions.
És recomanable que la presidència de l'òrgan de govern i la direcció operativa recaiguin en persones diferents. Perquè una de les funcions del govern és supervisar a la direcció.
La incorporació d'externs a la família pot ser adequada per a professionalitzar l'empresa. És convenient que comprenguin el que és una empresa familiar, i que comparteixin els valors de la nostra. Incorporar externs a part d'aportar coneixements i capacitats que potser no tinguem en la família. És difícil que el familiar sigui el millor candidat disponible. Té el gran avantatge que és més fàcil acomiadar-los.
La incorporació d'externs a la família pot ser adequada per a professionalitzar l'empresa.
Si l'extern és el màxim directiu pot ocórrer que el primer duri poc en el càrrec. Tal vegada no per falta de capacitat, sinó perquè la família propietària no ha estat capaç de canviar els hàbits i expulsa al “cos estrany”. En aquests casos el recomanable és revisar el procés i criteris de selecció, i cobrir la vacant amb promptitud.
Com hem dit al principi no podem professionalitzar l'empresa, el seu govern i direcció, sense professionalitzar a la família. Igual que convé explicitar el pla estratègic de l'empresa, és necessari fer-lo amb el de la família empresària. On estem? On anem? com farem el camí? La meva experiència amb més de cent famílies empresàries em fa veure que la primera dificultat és construir el consens necessari per a fer front al repte.
La professionalització de la família empresària té com un dels seus components finals una constitució o protocol familiar. És important que sigui plasmació d'un procés de reflexió amb visió a llarg termini.
Tot això d'acord amb les dimensions. No és el mateix una empresa que factura mig milió d'euros que una que factura cinquanta. Cal fer un vestit a mida per a cada empresa familiar. Però els criteris bàsics són vàlids per a gairebé totes.
Professionalitzar l'empresa i la família no són un objectiu. Són un mitjà per a facilitar l'obtenció de resultats i la continuïtat generacional.
Esbrina quin és el grau de professionalització de la teva empresa familiar en el següent QR:

QR que determina el grau de professionalització de la teva empresa familiar
Reply