- Analític Lleida
- Posts
- Marc Cerón: "Si no aprofites tu una oportunitat, probablement ho farà un competidor demà"
Marc Cerón: "Si no aprofites tu una oportunitat, probablement ho farà un competidor demà"
Lideratge Km 0: Entrevista a Marc Cerón, conseller delegat d'Ilser Grup i president de l'Associació de Famílies Empresàries de Lleida
Liderar una empresa familiar amb visió de futur requereix més que coneixement: exigeix coratge, autenticitat i capacitat d'innovar sense trair l'essència. En aquesta nova entrevista de Lideratge Km 0, conversem amb Marc Cerón, conseller delegat d'Ilser Grup i president de l'Associació de Famílies Empresàries de Lleida. Amb una trajectòria sòlida i un lideratge basat en la confiança, la delegació i el sentit comú, Marc ens parla de fracassos convertits en oportunitats, del pes real de la família en el món empresarial i del valor d'"encendre la flama" perquè la generació següent pugui continuar el projecte. Una entrevista honesta i propera que ens ajuda a entendre com es construeix empresa des del territori i amb mirada a llarg termini.
Com descriuries el teu estil de lideratge en tres paraules?
Tinc un lideratge delegador, que aporta sentit comú i que és molt pràctic.
Quin és el teu procés per prendre decisions importants?
Sempre m'agrada prendre decisions de manera coral. Tinc un equip de professionals que m'envolta amb unes aptituds millors que les meves, i cal fer-los partícips de les decisions. Una decisió compartida és la millor garantia perquè es pugui gestionar de la millor manera.
Quin és el secret per mantenir un equip motivat i alineat amb la visió de l'empresa?
La gestió del talent humà és l'aspecte més complex i, alhora, més engrescador que té una empresa. La meva experiència m'ha ensenyat que com més transparent ets i més fas participar l'equip en la presa de decisions, més implicació i millors resultats n'obtindràs.
Recordes un fracàs que, amb el temps, es va convertir en una gran oportunitat?
Sí. Fa poc hem hagut d'afrontar una situació tensa de tresoreria a l'empresa. Encara no l'hem resolt del tot. Però el fet de crear un nou comitè de direcció davant d'aquesta situació ens ha permès cohesionar l'equip, implicar-lo i generar una nova il·lusió per liderar els èxits futurs de l'empresa.
Crear un nou comitè de direcció davant d'aquesta situació ens ha permès cohesionar l'equip, implicar-lo i generar una nova il·lusió
Com prepares el teu equip per afrontar i aprendre dels errors?
Cal no recriminar els errors que es cometen. De la mateixa manera, cal fer públic quan algú s'ha equivocat, no per assenyalar-lo, sinó per ajudar-lo. El que realment interessa és aprendre de l'arrel de l'error. És clau saber identificar-la i evitar que torni a repetir-se en el futur.
Com expliques als teus col·laboradors que equivocar-se també és part de l'aprenentatge?
S'ha de fer que l'error no s'amagui. Cal visibilitzar-lo i fer entendre al col·laborador que reconèixer-lo és el primer pas per trobar-hi solució i evitar que torni a passar. Equivocar-se, si es gestiona bé, és una eina poderosa d'aprenentatge col·lectiu.
Quin ha estat el reconeixement més especial que has rebut en la teva trajectòria?
En una empresa familiar, el reconeixement més gran és veure com evoluciona l'organització des del moment que la vas trobar fins a com és ara. No només parlo de facturació o patrimoni, sinó també —i sobretot— de les persones que t'acompanyen. Quan veus créixer el projecte col·lectiu amb solidesa, compromís i cohesió, saps que estàs fent les coses bé.
Què et motiva cada dia a continuar?
El fet de no tenir només la meva pròpia família, sinó també la de tots els treballadors que formen part de l'empresa. Aquesta responsabilitat és enorme, i per això no et pots permetre defallir. Saber que el teu esforç repercuteix directament en el benestar de moltes famílies et dona una força addicional per continuar.
Quina relació tens amb la competència? És un estímul o una pressió?
Des del primer dia que vaig començar a treballar he procurat mantenir una molt bona relació amb la competència. Saber portar-s'hi bé és important. En el meu cas, aprendre del que fan altres empreses és un estímul constant per millorar, innovar i fer les coses encara millor.
Aprendre del que fan altres empreses és un estímul constant per millorar, innovar i fer les coses encara millor.
Què busques en una persona quan contractes algú per al teu equip?
Sobretot, busco implicació i responsabilitat. I com a valor afegit, també valoro molt l'empatia. A l'empresa hi ha d'haver bon ambient: hi passem més hores que a casa, i per això és fonamental que hi hagi una sintonia positiva amb l'equip humà.
Com afrontes els conflictes interns dins l'empresa?
Els conflictes solen aparèixer entre departaments o per qüestions d'enveja. En aquests casos, primer parlo individualment amb les persones implicades per entendre el motiu del desacord. Un cop recollides les visions, fem una reunió conjunta per deliberar i trobar una solució constructiva. El diàleg sincer és clau per resoldre tensions.
Com ajudes els teus col·laboradors a créixer professionalment?
El més important és donar-los responsabilitats i ajudar-los a gestionar-les de forma autònoma. També els ofereixo l'oportunitat de participar gratuïtament en activitats formatives que considerin útils per al seu desenvolupament. Quan confies en les persones, elles responen amb creixement.
Creus que Lleida és un bon lloc per emprendre? Per què?
Lleida és una ciutat ben connectada, amb una qualitat de vida excel·lent i amb accés a habitatge a un preu molt més assequible que altres capitals. Des del meu punt de vista, però, el repte de l'emprenedoria avui no és tant una qüestió d'ubicació sinó d'actitud. A les noves generacions els costa sortir de la seva zona de confort. Emprendre vol dir arriscar-se, equivocar-se i tornar-se a aixecar, i això requereix una cultura d'esforç que no sempre es promou prou.
Des del meu punt de vista, però, el repte de l'emprenedoria avui no és tant una qüestió d'ubicació sinó d'actitud.
Quin és el factor clau per garantir la supervivència d'un negoci?
Rodejar-te d'un bon equip de professionals. Tant a nivell intern com extern, comptar amb persones expertes i compromeses és el que permet fer créixer l'empresa de forma sostenible i solvent.
Com has aconseguit diferenciar-te de la competència?
La clau és ser innovador i saber adaptar-te. Has de ser capaç de reinventar-te, de mutar quan el mercat ho exigeix, i de buscar sempre maneres d'oferir valor afegit. Si no ets diferent, ets només un més. I en un entorn competitiu, només qui fa les coses amb una mirada nova aconsegueix destacar.
Quina és la inversió més intel·ligent que has fet per al teu negoci?
Invertir en tecnologia i en gestió de dades. Disposar d'un programari potent i d'aplicacions que et permetin tenir una visió clara i completa del negoci és fonamental. La digitalització no és una opció: és una condició per créixer amb eficiència i intel·ligència.
Quin paper juguen les noves tecnologies a la teva empresa?
Un paper central. Especialment pel que fa a la gestió de la informació i a la capacitat d'analitzar dades en temps real. Tenir una visió de 360 graus del negoci et permet anticipar-te, prendre decisions encertades i optimitzar recursos. És una eina clau per liderar amb èxit.
Com aconsegueixes equilibrar la vida professional i la personal?
La gestió del temps és fonamental. Saber delegar és una habilitat imprescindible: no pots ser el coll d'ampolla de totes les decisions perquè això t'acaba anul·lant la vida personal. A més, tenir altres responsabilitats —com participar en entitats socials o comunitàries— i mantenir hobbies que t'absorbiran positivament ajuda molt a mantenir l'equilibri emocional i mental.
Hi ha algun hobby o afició que t'ajudi a desconnectar de la feina?
Tinc diverses aficions, però destacaria tres grans passions: la gastronomia, l'esport i el món del motor. Són espais on puc reconnectar amb mi mateix i desconnectar de les exigències del dia a dia.
Hi ha algun moment de la teva vida personal que hagi influït en la teva manera de liderar?
Sens dubte: el dia que vaig ser pare. A partir d'aquell moment, prens les decisions amb una responsabilitat i una perspectiva molt diferents. La família et fa més conscient, més prudent i també més empàtic.
Creus que és possible desconnectar completament de la feina?
Sincerament, no. En el meu cas, tenir el mòbil a mà i haver instaurat una cultura comunicativa molt directa dins l'equip fa que sempre hi hagi notificacions pendents. Ara bé, no me'n penedeixo: aquesta immediatesa ha estat clau perquè els clients valorin la nostra capacitat de resposta. I aquest detall ens ha diferenciat clarament de la competència.
Tenir el mòbil a mà i haver instaurat una cultura comunicativa molt directa dins l'equip fa que sempre hi hagi notificacions pendents. Ara bé, no me'n penedeixo.
Quin ha estat el millor curs o formació que has fet mai?
Estudiar a ESADE ha estat, sens dubte, la millor experiència formativa de la meva trajectòria. Més que pel contingut acadèmic, que era de gran qualitat, ho valoro pels companys amb qui vaig compartir aula i pel professorat, que combinava rigor i visió pràctica. El valor real d'una formació d'aquest nivell és el que continues aprenent de la comunitat que et deixa.
Com continues aprenent i evolucionant en el teu sector?
Sobretot viatjant a fires internacionals, analitzant les tendències globals i observant com es mouen els líders del sector. Però també compartint coneixement amb la competència. No crec en la por a compartir: crec que el know-how compartit ens ajuda a créixer com a ecosistema empresarial.
Quin és el teu mantra personal o frase inspiradora?
Sempre m'ha acompanyat aquesta màxima: "Torna a la comunitat tot allò que ella t'ha donat a tu." És una manera de recordar que l'èxit no és només individual: neix i torna al territori, i s'ha de posar al servei dels altres.
Com t'imagines Lleida d'aquí a 10 anys?
Crec que Lleida ha de diversificar la seva economia. No pot continuar sent només una capital agroalimentària. Hem d'apostar amb més força per la indústria, per la innovació i per la transformació productiva. El comerç és important, però la indústria genera riquesa estructural i benestar sostingut. Només així podrem ser competitius i oferir oportunitats reals a les noves generacions.
Si poguessis millorar un aspecte de l'ecosistema empresarial de Lleida, quin seria?
La burocràcia. És massa lenta i, sovint, un fre pel creixement i la innovació. Les administracions haurien de tenir un paper facilitador, àgil i eficient, perquè el món empresarial es mou molt més ràpid que les estructures públiques. La lentitud administrativa és una barrera que ens resta oportunitats.
Com s'innova en una empresa familiar?
S'innova quan la generació anterior confia de veritat en la nova. Quan delega, acompanya i accepta que les decisions canviïn. Per innovar en una empresa familiar cal generositat per part dels grans, i responsabilitat per part dels joves. Només així es poden fer canvis amb sentit i continuïtat.
Per innovar en una empresa familiar cal generositat per part dels grans, i responsabilitat per part dels joves.
Una nova generació en una empresa familiar té una responsabilitat afegida?
Sí. A més de liderar el dia a dia, ha d'aconseguir que l'empresa pugui arribar a la següent generació. No ser qui tanca la porta. És una pressió gran, però si estàs ben envoltat de professionals i tens una estratègia clara, es pot assolir aquest repte amb confiança.
Què cal fer davant una oportunitat de compra o venda d'un negoci?
Avui dia, moltes empreses es troben en el dilema de vendre o comprar per poder seguir sent rellevants al mercat. No crec que vendre sigui un problema: pot ser una gran oportunitat per créixer i professionalitzar-se. I comprar, també. Si no aprofites tu una oportunitat, probablement ho farà un competidor demà. Cal actuar amb visió, no amb por.
Reply