- Analític Lleida
- Posts
- La poma i la pera nacionals predominen en els supermercats espanyols
La poma i la pera nacionals predominen en els supermercats espanyols
Més del 90% de la fruita de cadenes com Plusfresc i Bonpreu/Esclat són de proximitat des de fa més de deu anys

Segons les darreres dades de l’Infolineal, el monitoratge dels lineals que realitza Afrucat, l'Associació Empresarial de Fruita de Catalunya, els supermercats espanyols han incrementat la seva aposta per la fruita nacional, especialment la poma i la pera rebaixant la d’importació.
L’anàlisi d’Afrucat mostra que el percentatge de poma nacional als supermercats de l’Estat ha augmentat del 47% el 2015, al 61% el 2024. A més, la poma d’importació es manté amb un preu més elevat que la nacional, i la diferència de preu s’ha incrementat de 0,59 a 0,92 euros per quilo, en l’última dècada.
Pel que fa a la pera, que històricament ha tingut una presència majoritària de producte nacional, l’informe indica que el 2024 s’han detectat cadenes amb menys del 50% de pera de proximitat i que el 21% de les referències totals corresponen a fruita d’importació. Aquesta situació està fortament vinculada a les inclemències meteorològiques dels darrers anys, com la sequera i les gelades, que han reduït dràsticament la producció nacional i han donat pas a un increment de la pera procedent de l’exterior. Tot i que el preu de la pera nacional continua sent inferior, la diferència de preu entre la nacional i d’importació s’ha reduït en els últims deu anys, passant de 0,68 € de diferència, a 0,51.
Un altre aspecte destacat és la presència de fruita d’importació en la venda tradicional, especialment a les petites botigues de barri i mercats, on sovint no es respecta l’obligació d’identificar-ne l’origen:
“No oblidem que la identificació de l'origen de la fruita és obligatòria i que caldrien més inspeccions actives per fer prevaldre el dret del consumidor”
En relació amb els acords comercials del Mercosur, Afrucat considera que a curt termini podrien obrir oportunitats per a l’exportació catalana, especialment al mercat argentí, que ha estat tancat durant anys. Tot i això, l’entitat adverteix que a llarg termini cal assegurar condicions de competència justa, garantint que la producció de fruita en aquests països compleixi amb les mateixes normes que les europees per evitar situacions de competència deslleial.
Reply