- Analític Lleida
- Posts
- Ferrmed reclama des de Brussel·les una inversió extra de 77.270 MEUR per fomentar el transport ferroviari de mercaderies
Ferrmed reclama des de Brussel·les una inversió extra de 77.270 MEUR per fomentar el transport ferroviari de mercaderies
El lobby identifica el corredor mediterrani i el corredor de l'Ebre com a punts de l'Estat on cal més inversió
El lobby ferroviari Ferrmed ha reclamat a la Comissió Europea i al conjunt dels estats membres una inversió addicional de 77.270 milions d'euros fins al 2033 -per sobre els aproximadament 480.000 milions d'euros previstos- per fomentar el transport de mercaderies per tren i optimitzar la xarxa a Europa. En un acte celebrat aquest dimecres des de Brussel·les, el president de l'entitat, Joan Amorós, ha reivindicat la importància de tenir un pla "coherent" a nivell comunitari i destinar més recursos "allà on cal". Per altra banda, l'organització identifica el corredor mediterrani i el corredor de l'Ebre com uns dels punts de l'Estat on cal més inversió.
El desemborsament addicional mencionat és una de les principals conclusions de l'estudi 'Optimització del tràfic i el canvi modal a la Unió Europea', un document fruit d'una investigació de quatre anys que pretén contribuir a l'assoliment dels objectius de repartiment modal del ferrocarril establerts per la Comissió Europea i reduir l'impacte ambiental al sector de mercaderies. Segons l'executiu comunitari, el transport per tren hauria de representar el 30% del total a la Unió Europea, un percentatge que, entre 2005 i 2017, s'ha mantingut per sota el 18%. En el cas català, la quota va ser del 6,2% el 2020.
La inversió reclamada per Ferrmed implicaria la creació de noves línies, el reforçament d'algunes de les connexions ja existents, la renovació de les locomotores i la instal·lació i renovació de terminals intermodals. Segons els càlculs de l'organització, la consecució d'aquestes inversions reduiria a la meitat els costos operacionals actuals.
Actualització i creació de línies
La major part de la inversió es destinaria a l'actualització (prop de 27.000 milions d'euros) i a la creació de noves línies (més de 31.000 milions d'euros). A l'Estat, Ferrmed posa especial èmfasi en la línia del corredor mediterrani que uneix Tarragona i Barcelona, un 'hub' que el lobby identifica com el tercer més important d'Europa. Per sobre només apareixen les xarxes que transcorren per la regió alemanya del Rin i el Ruhr i per la zona de Milà.
De fet, Ferrmed també qualifica l'eix Tarragona-Barcelona com a 'hub' estratègic en una futura connexió entre Europa i el continent asiàtic. En aquesta línia, l'àrea catalana se sumaria als 'hubs' logístics de Duisburg, Hamburg, Rotterdam, Anvers, Frankfurt i Milà.
"A Espanya hem d'invertir clarament en el corredor mediterrani, sobretot des de la frontera francesa fins a Múrcia, i també en el corredor de l'Ebre entre Barcelona, Tarragona i Saragossa", ha subratllat Amorós.
Pel que fa a la resta d'Espanya, el document fa menció a l'àrea de Madrid (en la posició 13), València (15) i la connexió entre Màlaga i Algesiras (20).
Per altra banda, l'entitat contempla la construcció de gairebé 2.000 quilòmetres de noves vies, com per exemple les que connectarien les ciutats belgues d'Anvers i la ciutat alemanya de Mönchengladbach, a l'oest del país.
Noves terminals
Més enllà de l'actualització i allargament de la xarxa, Ferrmed proposa invertir més d'11.500 milions d'euros en l'actualització i posada en marxa de noves terminals intermodals. En aquest sentit, el 'lobby' suggereix la implementació del sistema batejat com a +FIRRST (abreviatura en anglès per 'Sistema de Transport Ferroviari Integrat, Flexible i Ràpid'), un nou concepte de terminals que permetria agilitzar l'entrada i sortida de trens, la descàrrega i faria possible la gestió de locomotores de majors dimensions.
A Catalunya, l'organització identifica la construcció de 18 noves terminals +FIRRST, la majoria ubicades a l'eix mediterrani.
Precisament la implementació d'aquestes terminals fomentaria l'ús de trens més llargs, de més de 740 metres. Segons les dades recollides per l'entitat, el 90% de les instal·lacions actuals no estan adaptades per rebre locomotores d'aquestes dimensions.
Obtenció de grans beneficis
Per Amorós, és vital que les millores es duguin a terme en aquelles àrees que concentren més tràfic. Segons l'estudi, invertir en un 23% de la xarxa europea -la que acapara més moviment- generaria beneficis per valor de 223,2 milions d'euros, mentre que invertir en altres línies de menys densitat seria poc rendible o fins i tot generaria pèrdues.
"El problema és que no hi ha un pla coherent a nivell europeu; nosaltres no estem en contra la cohesió territorial, però està clar que primer hem d'invertir on podem obtenir resultats", ha reclamat el president de Ferrmed.
Suport d'eurodiputats
A través d'una intervenció telemàtica, la presidenta de la Comissió de Transport del Parlament Europeu, l'eurodiputada francesa Karima Delli, ha donat suport a la investigació, assegurant que es tracta d'un document "extremadament valuós" que proporciona "una guia única per orientar la inversió durant els pròxims anys, tant a nivell comunitari com estatal".
"És obvi que hi ha molta feina a fer per reduir els colls d'ampolla perquè el transport ferroviari sigui un autèntic pilar fonamental d'un sistema de transport europeu sostenible; gràcies a Ferrmed, comptem ara amb un estudi que ens marca el camí per avançar amb certesa", afegeix.
Participants de l'estudi
L'estudi és el resultat de quatre anys d'investigació -més de 45.000 hores de treball entre juny del 2019 i octubre del 2023- on han participat nombroses entitats i acadèmics. En concret, el document ha estat elaborat per 24 experts -entre acadèmics, enginyers, economistes i geògrafs-, una dotzena d'estudiants de facultats d'economia, enginyeria i geografia, la Universitat de Barcelona i la Universitat d'Anvers i la consultora MCrit.
Reply