- Analític Lleida
- Posts
- El cost ocult de la mobilitat laboral a Catalunya: més de 200 hores i 5.000 euros a l’any per treballador
El cost ocult de la mobilitat laboral a Catalunya: més de 200 hores i 5.000 euros a l’any per treballador
L’estudi de la UGT posa en relleu l’impacte econòmic i social dels desplaçaments i reclama mesures per millorar el transport públic, especialment Rodalies
Els treballadors catalans destinen de mitjana més de 200 hores i uns 5.000 euros a l’any per desplaçar-se fins a la feina, segons un estudi de la UGT presentat coincidint amb la Setmana Europea de la Mobilitat. El sindicat considera que aquesta situació constitueix una “càrrega invisible” que repercuteix en la salut, el temps i l’economia dels empleats. Segons Jordi Muñoz, secretari de mobilitat del sindicat, “no podem continuar pagant amb la nostra salut, el nostre temps i la nostra butxaca”.
L’anàlisi es basa en les dades de l’Enquesta de Mobilitat en dia Feiner 2023 i posa el focus sobretot en la demarcació de Barcelona, tot i que els autors admeten que hi ha una gran variabilitat segons el lloc de residència. José Rodríguez, tècnic de mobilitat del sindicat, assenyala que “hi ha un extrem molt gran entre qui ha de desplaçar-se en vehicle privat distàncies molt llargues des del Berguedà, que li surten 12 o 13 hores de desplaçament a la setmana, i qui té la sort que camina dins el mateix municipi”.
L’estudi també calcula que els costos directes i indirectes de la mobilitat laboral a Catalunya s’enfilen fins als 20.000 milions d’euros cada any. Això inclou despeses com el combustible o abonaments de transport públic, així com costos derivats de la contaminació, accidents o inversió en infraestructures. La UGT subratlla que el repartiment és desigual: un treballador que camina dins del municipi paga de mitjana 20 euros setmanals, mentre que qui viu lluny i amb poca connexió pot arribar a 300 euros.
Pel que fa al temps, l’análisis fet de la demarcació de Barcelona constata que els empleats d’aquest territori dediquen de mitjana 4,35 hores setmanals als desplaçaments, que en alguns casos poden augmentar fins a 10 hores. “La jornada laboral no comença en fitxar, sinó a l’hora de sortir de casa per anar a treballar”, alerta Muñoz. La mobilitat laboral és també un factor clau en la sinistralitat, ja que representa la principal causa individual d’accidents mortals i greus a Catalunya.
Entre les propostes, la UGT reclama millorar la fiabilitat de Rodalies, augmentar la capacitat del transport públic en distàncies mitjanes i llargues, fomentar el teletreball, i impulsar la transició cap al vehicle elèctric. També s’ha posat sobre la taula la reducció de la jornada laboral fins a 37,5 hores per compactar les hores de feina i reduir els desplaçaments.
Segons el sindicat, només amb aquestes mesures es podrien minimitzar els costos econòmics i socials de la mobilitat laboral, que avui continuen sent un repte estructural per a empreses, administració i treballadors.
Reply