• Analític Lleida
  • Posts
  • Arrenca una nova edició de l’ESSpurna, el programa que impulsa el cooperativisme a les aules

Arrenca una nova edició de l’ESSpurna, el programa que impulsa el cooperativisme a les aules

L’ESSpurna ofereix formació i suport a professorat i alumnat per crear cooperatives escolars i promoure l’emprenedoria col·lectiva

In partnership with

L’ESSpurna, Cooperatives d’Alumnes, engega una nova edició del programa d’acompanyament i suport a la creació i consolidació de cooperatives d’alumnes. L’objectiu de la iniciativa és promoure l’emprenedoria col·lectiva, la participació i els valors de l’Economia Social i Solidària (ESS) als centres educatius de tot el territori.

L’ESSpurna és un programa gratuït, impulsat i finançat per la Direcció General d’Economia Social del Departament d’Empresa i Treball, amb el suport d’entitats vinculades a l’Economia Social i Solidària.

Aquest curs 2025-2026, el projecte es presenta renovat com un pla d’assessorament i formació per al professorat, que inclou la cessió de recursos pedagògics i didàctics i un seguiment personalitzat per garantir una experiència educativa més completa.

L’objectiu principal és augmentar la participació de centres d’arreu del territori i potenciar la connexió i la cooperació entre les cooperatives d’alumnes i les diferents iniciatives locals.

El programa està obert a centres d’Educació primària, Secundària i Batxillerat que vulguin integrar al seu projecte educatiu una proposta pràctica interdisciplinària i amb un clar impacte social.

L’ESSpurna s’adapta a les necessitats de cada centre amb dos itineraris: un per crear noves cooperatives d’alumnes i un altre per reforçar les ja existents. Les activitats s'adeqüen al criteri dels docents, a les demandes de les assemblees i al ritme de cada grup. El programa ofereix formació per al professorat, amb un curs homologat de 28 hores sobre el cooperativisme a l’aula i Economia Social i Solidària, i una càpsula formativa de 2h centrada en la proposta educativa del projecte. A la vegada, l’alumnat rep suport per organitzar assemblees, gestionar el consell rector i connectar amb altres cooperatives i agents del territori.

La metodologia de la proposta educativa es basa en la participació, que permet a l’alumnat aprendre a través de l’experiència, tot simulant una cooperativa de companys amb finalitat social i solidària. El protagonista és l’alumnat: assumeix rols i pren decisions, gestiona projectes i viu de primera mà els valors del treball en equip, la solidaritat i el retorn social.

Mentrestant, el professorat els guia amb el suport especialitzat de l’equip tècnic del programa, que vetlla perquè totes les accions es desenvolupin segons el previst i garanteix la coordinació, la formació i el seguiment. A més, el programa fomenta la col·laboració entre cooperatives de diferents centres, facilitant l’intercanvi de recursos i projectes compartits. Segons els responsables del programa, l’objectiu és donar eines als estudiants i docents perquè el cooperativisme esdevingui una experiència educativa real i transformadora.

How 1,500+ Marketers Are Using AI to Move Faster in 2025

Is your team using AI like the leaders—or still stuck experimenting?

Masters in Marketing’s AI Trends Report breaks down how top marketers are using tools like ChatGPT, Claude, and Breeze to scale content, personalize outreach, and drive real results.

Inside the report, you’ll discover:

  • What AI use cases are delivering the strongest ROI today

  • How high-performing teams are integrating AI into workflows

  • The biggest blockers slowing others down—and how to avoid them

  • A 2025 action plan to upgrade your own AI strategy

Download the report. Free when you subscribe to the Masters in Marketing newsletter.

Learn what’s working now, and what’s next.

Reply

or to participate.