• Analític Lleida
  • Posts
  • Arrenca una nova edició de l’ESSpurna, el programa que impulsa el cooperativisme a les aules

Arrenca una nova edició de l’ESSpurna, el programa que impulsa el cooperativisme a les aules

L’ESSpurna ofereix formació i suport a professorat i alumnat per crear cooperatives escolars i promoure l’emprenedoria col·lectiva

L’ESSpurna, Cooperatives d’Alumnes, engega una nova edició del programa d’acompanyament i suport a la creació i consolidació de cooperatives d’alumnes. L’objectiu de la iniciativa és promoure l’emprenedoria col·lectiva, la participació i els valors de l’Economia Social i Solidària (ESS) als centres educatius de tot el territori.

L’ESSpurna és un programa gratuït, impulsat i finançat per la Direcció General d’Economia Social del Departament d’Empresa i Treball, amb el suport d’entitats vinculades a l’Economia Social i Solidària.

Aquest curs 2025-2026, el projecte es presenta renovat com un pla d’assessorament i formació per al professorat, que inclou la cessió de recursos pedagògics i didàctics i un seguiment personalitzat per garantir una experiència educativa més completa.

L’objectiu principal és augmentar la participació de centres d’arreu del territori i potenciar la connexió i la cooperació entre les cooperatives d’alumnes i les diferents iniciatives locals.

El programa està obert a centres d’Educació primària, Secundària i Batxillerat que vulguin integrar al seu projecte educatiu una proposta pràctica interdisciplinària i amb un clar impacte social.

L’ESSpurna s’adapta a les necessitats de cada centre amb dos itineraris: un per crear noves cooperatives d’alumnes i un altre per reforçar les ja existents. Les activitats s'adeqüen al criteri dels docents, a les demandes de les assemblees i al ritme de cada grup. El programa ofereix formació per al professorat, amb un curs homologat de 28 hores sobre el cooperativisme a l’aula i Economia Social i Solidària, i una càpsula formativa de 2h centrada en la proposta educativa del projecte. A la vegada, l’alumnat rep suport per organitzar assemblees, gestionar el consell rector i connectar amb altres cooperatives i agents del territori.

La metodologia de la proposta educativa es basa en la participació, que permet a l’alumnat aprendre a través de l’experiència, tot simulant una cooperativa de companys amb finalitat social i solidària. El protagonista és l’alumnat: assumeix rols i pren decisions, gestiona projectes i viu de primera mà els valors del treball en equip, la solidaritat i el retorn social.

Mentrestant, el professorat els guia amb el suport especialitzat de l’equip tècnic del programa, que vetlla perquè totes les accions es desenvolupin segons el previst i garanteix la coordinació, la formació i el seguiment. A més, el programa fomenta la col·laboració entre cooperatives de diferents centres, facilitant l’intercanvi de recursos i projectes compartits. Segons els responsables del programa, l’objectiu és donar eines als estudiants i docents perquè el cooperativisme esdevingui una experiència educativa real i transformadora.

Reply

or to participate.