• Analític Lleida
  • Posts
  • Adif impulsa 'Autopistes Ferroviàries' per a mercaderies entre Tarragona i Saragossa

Adif impulsa 'Autopistes Ferroviàries' per a mercaderies entre Tarragona i Saragossa

Durant el primer trimestre del 2024 es redactaran els projectes per adaptar infraestructures

Adif implementarà el servei d'Autopistes Ferroviàries per a mercaderies en la connexió d'ample ibèric entre Tarragona i Saragossa, a través de Lleida. Per això, licitarà durant el primer trimestre del 2024 la redacció dels projectes que han d'adaptar els gàlibs de sis túnels i setze passos superiors als tràfics que generin aquests serveis. La inversió estimada per als treballs supera els 60 MEUR. Segons ha apuntat Adif, aquesta línia és clau per al desplegament de les Autopistes Ferroviàries a l'Estat, perquè és la que té més demanda en el conjunt de la xarxa ferroviària, amb més de cent circulacions setmanals per sentit. A més, permetrà enllaçar amb futurs serveis des d'Algesires, Huelva o Vitòria.

Adif ha indicat que "la iniciativa respon a l'interès mostrat per operadors logístics, autoritats portuàries i empreses ferroviàries per establir serveis d'Autopistes Ferroviàries per transportar semiremolcs tipus P-400, de càrrega vertical, en itineraris que inclouen el tram Saragossa – Tarragona". Els actors de la cadena logística valoren que una part important dels tràfics de mercaderies d'aquest trajecte siguin de caràcter internacional -especialment procedents de Turquia, Marroc i Itàlia- que entren a Espanya a través dels ports de Tarragona, Barcelona i Algesires.

Alhora, Adif millorarà la interoperabilitat i les prestacions de la línia entre Saragossa i Tarragona ampliant les vies d'apartat fins a una longitud útil de 750 metres en sis estacions, entre les quals hi ha les lleidatanes Juneda i Raimat, amb una inversió de més de 25 MEUR. Aquestes actuacions se sumen a les que ja es van fer a l'estació de Vilaverd (Conca de Barberà).

Les Autopistes Ferroviàries són serveis de transport de mercaderies que carreguen tràilers de carretera o semiremolcs utilitzant vagons especials. La seva finalitat és oferir una solució logística competitiva i col·laborativa. El servei representa un estalvi, tant en costos econòmics -quasi set vegades menys en tren- com en emissions de gasos d'efecte hivernacle -cinc vegades menys-. L'administrador ferroviari també estudia nous itineraris, entre els quals hi ha la línia entre Tarragona i Barcelona, o entre Tamarit de Llitera i Portbou.

Join the conversation

or to participate.